Olle Engdegård dök upp på besök och skulle stanna 10 dagar så vi passade på att åka på mer safari. Denna gång åkte vi ännu längre bort och väster ut, till gränsen till Congo. Här finns flera nationalparker och den största är Queens Elisabeth NP. Här finns bergskedjan Rwenzori mellan Congo och Uganda. Här finns också två stora sjöar, Lake George och Lake Edward.

Vi åkte även denna gång med Red Chilli i deras minibuss. Totalt var det en ca 9 timmars resa till Simba Camp som vi skulle bo på. På vägen stannade vi i en liten mysig stad som heter Fort Portal och åt lunch. Precis när vi bara hade ett par kilometer kvar till campen så pajade vår minibuss. Föreståndaren till campen kom och hämtade oss i sin jeep. Denna gång bodde vi i en sovsal och dessutom var hela området inhägnat så inga djur på nätterna denna gång.

Efter en natts god sömn så åkte vi iväg till en liten by en bit upp i bergen och gick på en lång promenad med en guide. Han berättade om hur det vara att leva på landet och vilka grödor som man odlade. Vi såg cacao, bananer, ananas m.m. Turen avslutades med att vi blev visade lite afrikansk dans av byns kvinnogrupp. Vi hamnade också i någon diskussion där Johanna försökte förklara hur familjeplanering funkar och att man inte får cancer av alla preventivmedel.

På eftermiddagen så åkte vi på en båttur och spanade på djuren längs med stranden. Vi passerade också en fiskeby och fick veta att de som bodde där hade en hel del svårigheter att tas med, t.ex. så hade över 10 bybor blivit dödade av lejon. På vägen hem så såg vi många elefanter som gick över vägen. Vi blev tvungna att snabbt åka vidare en bit för att inte bli instängda mellan en massa elefanter.

Efter ännu en natt pÃ¥ campen sÃ¥ var det dags för en riktig â€game drive†där vi äntligen fick se lejon i det vilda. PÃ¥ eftermiddagen gick vi med en guide i djungeln och tittade pÃ¥ en massa fladdermöss i en grotta. Det fanns en del farliga saker pÃ¥ vägen, t.ex. sÃ¥ sÃ¥g vi svampar som växte pÃ¥ träden. Svamparna var giftiga, om man tog pÃ¥ en svamp och stoppade fingrarna i munnen sÃ¥ dog man. Vi funderade pÃ¥ att ta med nÃ¥gra hem till Sverige men hade ingen bra pÃ¥se att stoppa dem i.

Sista dagen fick vi en hantverklektion av några från den lokala kvinnogruppen. Vi fick lära oss hur de gör pärlor av papper och hur man gör korgar och små lådor av gräs.

På hemvägen stannade vi igen i Fort Portal och shoppade lite souvenirer, bl.a. en trumma som Markus spelade på vägen hem.