Om man gillar lite mer äventyr och action så skall man åka till Jinja, här kan man forspaddla hoppa bungy-jump åka MTB eller fyrhjuling m.m.

Vi bokade in oss på Nalabalu Rafting, ett företag som kör forspaddling, för en grad 5 paddling i gummibåt på Vita Nilen. Så på fredag eftermiddag blev vi hämtade av en Matatu och körda till Nile River Camp utanför Jinja. Enligt kartan är det ca 8 mil och skulle ta ca 1 timme att köra. Men med lite trafik och dåliga vägar tog det 3 timmar. På slutet blev det sämre och sämre lervägar och man började undra vad det var för ställe vi var på väg till. Men till vår förvåning så låg där en riktigt fin anläggning vid Nilens strand. Vi bodde i små sovsalar och det fanns en mysig restaurang och en bra pool at bada i.

På lördag morgon blev vi hämtade och körda till Nalabalus hus inne i Jinja. Där fick vi frukost och en genomgång av vad som skulle hända under dagen. Ägarna av företaget var västerländska unga killar och guiderna lokala.

Johanna Louise och barnen Ã¥kte med ägaren och hans gravida fru pÃ¥ en â€Floating Trip†dvs de Ã¥kte pÃ¥ lugnt vatten i kanoter och badade mycke och ofta medans de flöt fram pÃ¥ Nilen.

Vi andra, ca 50 st, åkte iväg i bussar till ett ställe längs Nilen där vi delade upp oss ca 8 per gummibåt och drog iväg. Turen tog hela dagen och vi stannade och åt lunch halvvägs. Det var tiotal små vattenfall som vi åkte i, vilket var superkul. Mellan fallen badade vi och drev med i strömmen, både liggandes i vattnet och sittandes i båten.

I det sista fallet välte hela gummibåten och vi hamnade i vattnet. Det var rätt intensivt, jag blev neddragen av en våg och fick vacker vänta ca 20 sek. innan jag ploppade upp ur vattnet lite längre nerströms.

På vägen hem i bussarna delades det ut massor av gratis öl och hemma i Nalabalus hus såg vi på en film som gjorts under dagen.

Söndagen ägnade jag och barnen åt att bada i poolen och Johanna var iväg och red. Runt 5 på eftermiddagen tittade vi på solförmörkelsen och sedan åkte vi hem till Kampala igen.